چگونه باید مطالعه کنیم

 


در فواصل زماني كوتاه اما پيوسته درسبخوانيد
آمار نشان داده كه ذهن انسان در زمان هاي كوتاه و مكرر بسيار متمركزتراز زمان هاي طولاني عمل مي كند. بنابراين حتي اگر فقط ده دقيقه براي درس خواندنفرصت داريد، آن را به فواصل زماني كوتاهتر تقسيم كنيد. همچنين بهتر است پس از هر دهدقيقه درس خواندن به خودتان استراحت بدهيد.

از آنجا كه مغز انسان به منظور "ساخت پروتئين" و تجديد نيرو به زمان نيازمند است، اين روش كارايي بسياري دارد. زمان استراحت به مغز فرصت جذب آموخته ها را مي دهد، در مقابل درس خواندن براي مدتزمان طولاني نه تنها كسالت آور است، بلكه باعث خستگي، ايجاد استرس و گيج شدن ميشود، در نتيجه قدرت يادگيري را كاهش مي دهد.

با خيالي آسوده استراحتكنيد
اگر زمان شما اجازه مي دهد به منظور تجديد قوا، يك روز كامل را به استراحتبگذرانيد. با اين كار ممكن است احساس عذاب وجدان كنيد و مرتبا با خود بگوئيد : "بايد امروز را هم درس مي خواندم" و زمان گرانبهايي را كه به استراحت تخصيص دادهايد، با استرس سپري كنيد. اما همانطور كه در بالا اشاره شد، فراموش نكنيد كه درحالت استرس مغز اطلاعات جديد را جذب نمي كند. يك روز را به فراغت بگذرانيد و احساسبدي از درس نخواندن خود نداشته باشيد.

وضعيت جسمي خود را در نظربگيريد
در زمان هايي كه خسته، عصباني ، حواس پرت و شتاب زده هستيد درس نخوانيد. زماني كه مغز انسان در حالت آرامش است، مانند يك اسفنج اطلاعات را جذب مي كند،برعكس زماني كه استرس داريد، تلاش شما براي يادگيري بي فايده است، زيرا در چنينحالتي مغز اطلاعات را دفع مي كند. هيچگاه در زماني كه فكر شما به چيزهاي ديگريمشغول است، خود را مجبور به درس خواندن و يادگيري نكنيد، اين كار چيزي جز اتلاف وقتنيست.

درس ها را در همان روز مرور كنيد
زماني كه چيز جديدي ياد مي گيريد،سعي كنيد در همان روز نكات مهمش را دوره كنيد. با گذشت چند روز، براي يادآوري آنمطالب به تلاش بيشتري نياز خواهيد داشت. به هر حال يك مرور سريع در انتهاي روز،باعث ماندگاري بيشتر در مغز و يادآوري آسانتر مطالب خواهد بود.

مرحله بهمرحله پيش برويد
ممكن است باور نداشته باشيد كه هميشه از كل به جزء و از بزرگ بهكوچك رسيدن ، روش كارايي در امر يادگيري در سنين مختلف است. در زمان درس خواندنابتدا سعي كنيد يك درك كلي از مطلب داشته باشيد سپس وارد جزئيات شويد، با اين روشامكان موفقيت شما بيشتر مي شود.

محيطي مناسب براي درس خواندن فراهمكنيد
هميشه فراهم كردن محيط مناسب براي درس خواندن را در اولويت اول قرار دهيد. به طور مثال اگر به سكوت احتياج داريد، تمام سعي تان را براي ايجاد يك مكان دور ازسر و صدا براي موفقيت در درس خواندن ، به كار بگيريد.

ميزان خستگي مغزتان رادر نظر داشته باشيد
كاملا طبيعي است كه گاهي مغز انسان در اثر خستگي، مطالب رافراموش مي كند، اين امر هرگز بدان معنا نيست كه شما آدم كودني هستيد، به جاي عصبانيشدن، سعي كنيد چنين حالتي را پيش بيني كنيد و با آن كنار بياييد.

تصور كنيدكه مغز شما لايه هاي اطلاعات را به ترتيب روي هم مي چيند، با قرار گرفتن اطلاعاتجديد در سطوح بالا، اطلاعات لايه هاي پايين تر كهنه شده و به آساني قابل دسترسنخواهند بود، بنابراين به فراخواني شما ديرتر جواب مي دهند، مرور كردن تنها روشجلوگيري از چنين پيشامدي است.

با برنامه ريزي مناسب، درس خواندن را به عادتتبديل كنيد
عموما اگر ساعات مشخصي از روز را براي درس خواندن برنامه ريزي كنيد،خيلي زود به آن عادت خواهيد كرد. بدون تخصيص ساعات مشخصي از روز، ممكن است هيچگاهوقت درس خواندن پيش نيايد. يك روش مناسب براي اين كار يادداشت كردن زمان در دفترروزانه است، درست مثل اينكه از پزشك وقت گرفته ايد، مثلا در دفتر يادداشت خودبنويسيد : " 2 تا 4 بعد از ظهر– درس خواندن "

هدف داشته باشيد
يكي ازدلايل اصلي كه باعث مي شود افراد به اهداف خود نرسند اين است كه معمولا آنها را دستنيافتني مي پندارند. در صورتي كه با برنامه ريزي و مديريت صحييح مي توان به كليهاهداف خود دست يافت.

كافي است سعي كنيد فرق بين اهداف كوتاه مدت و بلند مدتخود را دريابيد، اهداف بلند مدت را مانند يك رويا در ذهن بپرورانيد و نگه داريد، درعين حال فعاليت هاي روزانه زندگي را به اهداف كوتاه مدت اختصاصدهيد.

نااميدي دشمن يادگيري است
افرادي كه دائما خود را به دليل كندي دريادگيري سرزنش مي كنند، حتي اگر پيشرفتي مناسب و قوه يادگيري بالايي داشته باشند،همواره در استرس به سر مي برند. در مقابل افرادي كه به خود و سرعت يادگيري شاناطمينان دارند، حتي اگر از هوش و استعداد كمتري نسبت به گروه قبل برخوردار باشند،نتيجه كارشان بهتر است، زيرا اين افراد انرژي خود را صرف نگراني و حساسيت هاي بيمورد نكرده ، آهسته و پيوسته پيش مي روند.
 
مطالعه جریانی است که در طی آن شخصی مطلبی را ازنوشته یا موضوعی دریافت می‌کند.
 
اقسام مطالعه
  • مطالعه برای زیاد کردنعلم و سواد
  • مطالعه برای پرکردن اوقات بیکاری و سرگرمی
  • مطالعه برای پیداکردن جواب سوالی
گروههای مطالعه کننده
  • گروه اول کسانی است که با صدای بلند مطالعه می‌کنند.
  • گروه دوم کسانی است که با زمزمه مطالعه می‌کنند.

    عیوب این دو گروه ایناست که مزاحم دیگران می‌شوند، در وقت بیشتری مطالب کمتری را می‌خوانند، چون انرژیبیشتری مصرف می‌کنند زود خسته می‌شوند.
  • گروه سوم کسانی است که با چشمانشان می‌خوانند (گروه صامت خوان).

    حسنکار این گروه این است که مزاحم دیگران نمی‌شوند، از مطالعه خسته نمی‌شوند، چون خوبمی‌توانند حواس خود را جمع کنند در نتیجه بهتر یاد می‌گیرند، در وقت کمتر مطالببیشتری را می‌خوانند.

 
داشتن هدف وانگیزه، میل داشتن به یادگیری ،تمرکزحواس (جمع کردن کلیه حواس) ، واکنش فعال (خط کشیدن به زیر کلمات مشکل وجمله‌های مهم) ، حداقل یکبار مرور .

 
چگونه تمرکز حواس داشته باشیم؟
  • وضعیت جسمی :هنگام مطالعه بدنمان باید کاملا راحت باشد.
  • مکانمطالعه :مکان مطالعه باید بدور از سروصدا بوده ، همچنین زیادگرم ، سرد و یا کم‌نور نباشد و بهتر است محلی که در آن مطالعه می‌شود با رنگ سبزنقاشی شده باشد و باید در اتاق مطالعهگلهایطبیعیبا رنگهای سبز و زرد موجود باشد و محل مطالعه نزدیک به آشپزخانه وپرنور هم نباشد.
  • زمانمطالعه :درسهایی که نیاز به حفظ کردن ندارند بلکه به فکر کردننیاز دارند (ماننددروس ریاضی وفیزیک) باید به موقع صبح خوانده شود. و درسهایی که نیاز به حفظ کردن دارند باید موقع شب وقبل از خواب واستراحتخوانده شوند.
چند توصیه مهم
 
  • وضوگرفتن
  • خواندن دعای مطالعه
  • هیچوقت با شکم و معده پر و یا خالی مطالعه نکنیم.
  • فاصله چشمان تا کتاب حداقل 40 سانتیمتر باشد.
  • پشتمان نباید خم شود برای این کار بهتر است بر روی میز و صندلی مطالعهکنیم.
  • در حال درازکش نباید مطالعه کنیم.
  • خود را مقیّد نکنیم که حتما این مقدار کتاب را بخوانیم.
  • عمیق و بافکرمطالعه کنیم.
  • از انجام کارهای دیگر در موقع مطالعه خودداری کنیم.
دعای مطالعه
 
 
 خدایا مرا از تاریکیها وخیالبیرون ببر و بانور فهمبزرگوارمان کن و درهای رحمتت را بر ما بگشا وگنجینه‌های مطالعه بر ما عطا کن ای مهربانترین مهربانان.
 

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: چهار شنبه 28 فروردين 1392برچسب:,
ارسال توسط