گرایش های کارشناسی ارشد مهندسی صنایع

  مهندسی صنایع در مقطع کارشناسی ارشد دارای چهار گرایش می‌باشد :

 
  1. مهندسی صنایع
  2. مهندسی سیستمهای اقتصادی - اجتماعی
  3. مدیریت سیستم و بهره‌وری
  4. مهندسی مالی

گرایش مهندسی صنایع ، گرایش برتر کارشناسی ارشد به شمار می‌آید که به فارغ‌التحصیلان کارشناسی همین رشته اختصاص دارد ؛ سطح رقابتی برای ورود به این گرایش بسیار بالاست و با توجه به کمیت پایین پذیرش‌شوندگان ، نخبگانی که احاطه افزونتری به دروس آزمون ارشد داشته باشند قادر به ادامه تحصیل در این گرایش می‌باشند .

گرایش سیستمهای اقتصادی - اجتماعی ، به نوعی گرایش دوم مقطع کارشناسی ارشد در حساب می‌آید که فارغ‌التحصیلان سایر رشته‌های فنی - مهندسی نیز مجازند بخت خود را برای قبولی در این رشته بیازمایند .

مدیریت سیستم و بهره‌وری را می‌توان چکیده دوره کارشناسی مهندسی صنایع دانست که به فارغ‌التحصیلان سایر رشته‌های فنی و مهندسی که حداقل سه سال سابقه مدیریتی داشته باشند اختصاص یافته است .

لازم به یادآوریست که گرایش مدیریت مهندسی ، به عنوان یکی دیگر از گرایشهای کارشناسی ارشد مهندسی صنایع در حال گسترش بوده و هم‌اکنون در دانشگاههایی نظیر دانشگاه صنعتی امیرکبیر ، در این گرایش نیز پذیرش صورت می‌گیرد .

دوره دکترای مهندسی صنایع مجموعه‌ای هماهنگ از فعالیتهای پژوهشی و آموزشی است که موجب احاطه و دستیابی دانشجو به آثار علمی در زمینه مهندسی صنایع و توانایی در تهیه متون تحقیقاتی ، نوآوری ، کمک به پیشرفت و گسترش مرزهای دانش در این رشته خواهد شد .

 1- گرایش مهندسی صنایع - صنایع

دوره کارشناسی ارشد مهندسی صنایع دوره‌ای آموزشی با تأکید بر آموزشهای پیشرفته در مهندسی صنایع و تجزیه و تحلیل سیستمهای صنعتی است و هدف آن تربیت متخصصینی است که با بهره‌گیری از آموخته‌ها و دانشهای مهندسی و دروس اختصاصی این دوره به شناخت، تحلیل و ارائه طرح برای سیستمهای متشکل از انسان، مواد و ماشین توانا باشند. دانش آموختگان دوره کارشناسی ارشد مهندسی صنایع قادر به انجام خدمات گسترده‌ای در زمین‌های زیر هستند:

1- کشف و برررسی مشکالت وزارتخانه‌ها، سازمانهای ستادی و نظامهای صنعتی.

2- جستجوی ارتباط منطقی بین اجزاء انواع سیستمهای تولیدی و غیر تولیدی.

3- برنامه‌ریزی و ارائه مدل جهت کسب بهترین بازدهی از کارکرد سیستمها.

4- کنترل سیستمها جهت پیگیری نواقص و ارائه مدل مطلوب و نهائی.

6- برنامه‌ریزی و شرکت در اجرای پروژه‌های تحقیقاتی صنعتی.

7- ارائه الگوهای مناسب برای طراحی واحدهای تولیدی عظیم کشور.

با توجه به تنوع وزارتخانه‌ها، صنایع تولید و پروژه‌های صنعتی در دست اجرا و نیاز روز افزون صنایع مادر و واحدهای مختلف صنایع نظامی و نیز اکثر مراکز خدماتی به متخصصین این دوره، اهمیت تربیت کارشناسان ارشد در این زمینه روشن‌تر می‌شود.
2- گرایش مهندسی صنایع - مهندسی سیستمهای اقتصادی- اجتماعی

مهندسی سیستمهای اقتصادی اجتماعی به آموزش و تحقیق در زمینه برنامه‌ریزی و طراحی سیستمهای مختلف مورد نیاز جامعه می‌پردازد. مهندسی سیستمهای نظیر حمل‌و‌نقل، آبرسانی، ارتباطات، توزیع کالاها، و انجام خدمات آموزشی و بهداشتی در این زمینه قرار دارند. مهندسی سیستمهای اقتصادی-اجتماعی به مطالعه، مدلسازی، و تحلیل علمی اینگونه سیستمها می‌پردازد و با در نظر گرفتن ابعاد مختلف آنها و همچنین با توجه به نیازها، اولویتها، و امکانات جامعه سیستم بهینه را طراحی می‌کند.

3- گرایش مهندسی صنایع - مدیریت سیستم وبهره‌وری 
دوره کارشناسی ارشد مدیریت سیستم و بهره‌وری به منظور علوم و فنون اداره صنایع با تأکید بر کاربرد روشهای کمی و نظام‌گرا در اداره امور صنعتی تدوین گشته است. از آنجا که روشهای مورد استفاده در این دوره به آموزش و تجزیه و تحلیل مسائل مهندسی نیز کاربرد گسترده‌ای دارد، دانش آموختگان دوره‌های کارشناسی فنی و مهندسی بعلت آگاهی از دانش مهندسی برای فراگیری دروس دوره مزبور نیز آمادگی کافی را خواهند داشت تا با آگاهی کافی بتوانند در مشاغل مدیریتی مشغول بکار شوند.

مدیریت سیستم و بهره‌وری در حسن اداره و موفقیت صنایع و توسعه صنعتی کشور نقش کلیدی دارد. تلفیق احسن عوامل انسانی و فیزیکی در جهت تحقق هدفهای تعیین شده و کسب بیشترین نتیجه، در چهارچوب فعالیتهای مدیریت است. اهمیت این نقش سبب گشته است که دانش و فنون مدیریت سیستم و بهره‌وری توسعه فراوانی یابد. با پیچیده شدن و گسترش سازمانهای صنعتی و پیشرفت علوم و فنون مدیریت، سیستم و بهره‌وری، مدیران صنایع باید علاوه بر اطلاعات مهندسی از دانش مدیریت نیز برخوردار باشند.

دانش آموختگان دوره کارشناسی ارشد مدیریت صنایع، می‌توانند در زمینه‌های زیر فعالیت نمایند:

1- مدیریت واحدهای صنعتی.

2- تجزیه و تحلیل مشکلات و نارسائیهای مدیریت واحدهای صنعتی و ارائه طریق برای بهبود مدیریت آنها با استفاده از روشهای کمی و نظام‌گرا.

3- انجام تحقیق و بررسی در زمینه روشهای مدیریت و بهبود این روشها با توجه به شرایط ایران.

4- گرایش مهندسی صنایع - مهندسی مالی

مهندسي مالي از شاخه هاي رشته مهندسي صنايع در گرايش مديريتمهندسي در مقطع كارشناسي ارشد مي باشد كه

از سال 1384 از طريق آزمون كارشناسي ارشد در كد رشته مهندسي صنايع-مهندسي صنايع و به عنوان شاخه اي جدا گانه

پذيرش آن شروع شده است. (در ادامه اين شاخه را با نام رشته مهنسيمالي مي شناسيم.)

دانشگاه هايي كه در حال حاضر در اين رشته در كشور دانشجو مي پذيرندشامل: دانشگاه صنعتي امير كبير(دانشكده مهندسي صنايع)، دانشگاه خواجه نصیر- دانشگاه علم وفرهنگ تهران - وابسته به جهاد دانشگاهي (گروه مستقل در دانشكدهتحصيلات تكميلي به نام گروه مهندسي مالي  و موسسه غير انتفاعي غيردولتي رجاء قزوين مي باشند.

اين رشته تركيبي از ابزار هاي گوناگون همچون برنامه ريزي و مدل سازيرياضي( روش هاي سخت و نرم)، آمار، علوم كامپيوتر و كاربرد هاي آن درمباحث مالي، تئوري هاي اقتصادي و مفاهيم به روز بازار هاي پول(بانك) وسرمايه، بيمه، مدل هاي تصميم گيري در بازار هاي مالي، مدل هاي اقتصادسنجي، الگو ها و مدل هاي تجارت الكترونيك و كاربرد ها ي آن در مباحثمالي و مديريت سرمايه گذاري را به دانشجويان اين رشته معرفي مي كند وآنها را براي ارائه خدمات كارشناسي در زمينه هاي مالي و سرمايه گذاري،موسسات مالي ، بيمه و صنعت آماده مي نمايد.

از قابليت هاي مهم دانش آموختگان اين رشته مي توان به توانايي آنها در دركهمزمان مفاهيم صنعتي و مفاهيم مالي (با توجه تحصيلات دوره كارشناسيآنها كه مهندسي صنايع بوده) اشاره نمود. از اين نكته هم نبايد گذشت كهاين دانش آموختگان به علت پشتوانه تحصيلات فني خود از توانايي بالاتري دردرك مسائل كمي مانند رياضي و مفاهيمي از اين دست، در مقايسه با رشتههاي مديريتي مشابه برخوردارند.

ادامه تحصيل در ايران:

با وجود اين كه دوره هاي دكتري مهندسي صنايع در كشور وجود دارد، امامتاسفانه هم اكنون امكان ادامه تحصيل در اين شاخه خاص (مهندسيمالي) در ايران به علت نوپا بودن وجود ندارد. اما دانشجويان اين رشته بهجهت گذراندن دوره كارشناسي ارشد در اين رشته به راحتي مي توانند دردوره هاي دكتراي رشته هاي مهندسي صنايع (گرايش هاي ديگر) و مديريتمالي شركت كرده و پذيرفته شوند. به اين نكته هم بايد اشاره نمود به نظرمي رسد فارغ التحصيلان اين رشته در صورت پذيرش در دوره دكتري با توجه به كمبود استاد در اين رشته در ايران و با توجه به رشد سريع آن مي توانندبه راحتي به عنوان هيات علمي جذب دانشگاه ها شوند. (به نظر مي رسدمذاكراتي هم براي ايجاد مقطع دكتري اين رشته به صورت پژوهش محور درحال انجام باشد كه اميد است در آينده اي نزديك به سرانجام برسد.)

منبع : سایت sanayeonline.com


نظرات شما عزیزان:

فریناز
ساعت21:21---26 مهر 1392
البته فارغ التحصیلان مهندسی صنایع اجازه ندارند گرایش مدیریت سیستم و بهره وری رو برای ارشد انتخاب کنند.

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط مدیر وبلاگ