گواهی های بین المللی مدیریت پروژه

 

گواهی‌های PMI یا Project Management Institude

  • PMP: این گواهی معروف‌ترین و معتبرترین گواهی مدیریت پروژه دنیاس و اگه می‌خواین برای تکمیل اطلاعات و مهارت‌ها و همینطور دریافت گواهی اقدام کنین، به نظر من باید اول برین سر و وقت همین مورد. این گواهی شایستگی فرد رو برای مدیریت پروژه نشون می‌ده. محدودیت سنی نداره، حداقل 3 سال سابقه کار می‌خواد، امتحان تستی داره، 35 ساعت دوره آموزشی اجباری داره و 500 تا 600 دلار هم هزینه‌ش می‌شه (با حداقل مخلفات). هر از چندی هم باید تمدیدش کنین. منبع اصلی آزمون هم که احتمالا می‌دونین استانداد پم‌باک (PMBOK) هست. نکته‌ای هم که باید قبل از هر چیز بدونین اینه که دونستن پم‌باک برای قبول شدن تو امتحان اصلا کافی نیست. در ضمن، نگران دوره اجباریش هم نباشین، هر دوره‌ای که تمام حوزه‌های مدیریت پروژه رو پوشش داده باشه و برگزار کننده هم گواهی بده که توش شرکت کردین پذیرفته می‌شه. تحریم هم نیستیم و راحت می‌تونین ثبت نام کنین و امتحان بدین. البته برای امتحان دادن باید برین به یه کشور دیگه. ترکیه، امارات، پاکستان و … تقریبا همه جا امتحانش برگزار می‌شه. امتحان رو Prometric برگزار می‌کنه، همون شرکتی که کارش امتحان گرفتنه و امتحان‌های مایکروسافتی که احتمالا به گوشتون خورده رو هم اون می‌گیره. تقریبا هر روز امتحان PMP برگزار می‌شه و راحت می‌تونین وقت رزرو کنین. بعدا یه راهنمای کامل در مورد گرفتن مدرک PMP می‌نویسم…
  • CAPM: اگه شرایط PMP شدن رو نداشته باشین، می‌تونین به جاش CAPM بشین. یک سال سابقه می‌خواد، 23 ساعت دوره آموزشی اجباری داره، هزینه‌ش هم 300 تا 400 دلار می‌شه. این گواهی رو هم باید چند وقت یه بار تمدید کرد. معمولا آدما علاقه زیادی ندارن که انرژی‌شون رو صرف گرفتن این گواهی کنن. منبع اصلی این امتحان هم پم‌باکه.
  • PgMP: این گواهی برای مدیریت طرحه، نه مدیریت پروژه. گواهی سطح بالاتری به شمار میاد و حداقل 8 سال سابقه کار می‌خواد. دوره آموزشی اجباری نداره و مثل بقیه گواهی‌های PMI باید چند وقت یه بار تمدید بشه. هزینه‌ش هم ظاهرا 1800 دلاره! منبع اصلی این امتحان پم‌باک و استاندارد مدیریت طرح PMI هست.
  • PMI-SP: این گواهی شایستگی فرد رو تو زمان‌بندی نشون می‌ده. معمولا تو سایه وجود PMP توجه چندانی به این گواهی نمی‌شه. منبع اصلی امتحان پم‌باک و استاندارد زمان‌بندی PMI هست.
  • PMI-RMP: این گواهی شایستگی فرد رو تو مدیریت ریسک نشون می‌ده. منبع اصلی امتحان پم‌باک و استاندارد مدیریت ریسک PMI هست.

 

گواهی‌های APMG

  • PRINCE2 Foundation: این گواهی سطحی مقدماتی از مدیریت پروژه که اصطلاحا به جای Project Manager بهش Project Coordinator می‌گن (هماهنگ‌کننده پروژه) رو پوشش می‌ده. تفاوت عمده‌ش با گواهی‌های دیگه اینه که نیازی به تمدید نداره. آزمونش تستیه، سابقه کار نمی‌خواد و هزینه‌ش هم حدودا معادل 300 دلار می‌شه. کلا هم گاهی‌های APMG رو بیشتر تو کشورهایی مثل انگلستان و استرالیا می‌پسندن.
  • PRINCE2 Practicioner: این گواهی سطح بالای APMG تو مدیریت پروژه‌س. امتحانش تستی نیست (سخت می‌شه!) و هزینه‌ش هم حدودا معادل 550 تا 600 دلار می‌شه.

 

گواهی‌های IPMA یا International Project Management Association

  • IPMA-D: مثل PRINCE2 Foundation برای Project Coordinator در نظر گرفته شده. حداقل یک سال سابقه کار می‌خواد، آزمون داره، حداقل 20 سال سن باید داشت و تمدید کردن هم نیاز نداره. هزینه‌ش هم مثل تمام گواهی‌های دیگه‌ای که IPMA می‌ده تو کشورهای مختلف یکسان نیست.
  • IPMA-C: برای مدیریت پروژه در نظر گرفته شده، حداقل 3 سال سابقه می‌خواد، حداقل 25 سال سن، باید تمدید بشه و تو بعضی کشورها مصاحبه هم داره.
  • IPMA-B: برای مدیریت طرح در نظر گرفته شده، حداقل 30 سال سن باید داشت و بقیه چیزهاش هم عمدتا بستگی داره به کشور.
  • IPMA-A: برای مدیریت پرتفولیوس، حداقل 35 سال سن می‌خواد و … باز هم بقیه‌ش عمدتا بستگی داره به کشور.

تو ایران هم IPMA فعاله (البته من دقیقا نمی‌دونم به چه صورتی) و هم دوره آموزشی و هم امتحان رو حداقل برای سطح C و D برگزار می‌کنه. دوره 550 هزار تومنه و هزینه امتحان ظاهرا برای سطح C می‌شه حدود 3 میلیون تومن و برای سطح D پانصد هزار تومن (اگه اشتباه نکرده باشم). سطح C مصاحبه هم داره. به این ترتیب گرفتن این گواهی‌ها هم برای ایرانی‌ها راحت می‌شه.

 

به جز این‌ها یه سری گواهی‌های دیگه هم هستن که اهمیتشون نسبتا کمتره…

گواهی‌های AIPM یا Australian Institude for Project Management

  • Level 4: عضو تیم پروژه
  • Level 5: مدیر پروژه
  • Level 6: مدیر طرح

 

 

علاوه بر این‌ها، می‌شه تو زمینه‌های نزدیکی مثل حوزه‌های مدیریت پروژه‌های نرم‌افزاری هم گواهی گرفت. من این گواهی‌ها رو زیاد نمی‌شناسم، ولی یکیش که معروفه و برای ایرانی‌ها هم دم دسته:

  • CSM: مخفف Certified SCRUM Master شایستگی فرد رو در هدایت تیم پروژه (چیزی شبیه به مدیر پروژه) در محیط Agile گواهی می‌کنه. دوره اجباری داره و این دوره فقط باید از دوره‌های تایید شده هم باشه و این خیلی مشکلش می‌کنه.

یه کارهایی هم می‌شه تو حوزه نرم‌افزار انجام داد، مثلا:

  • MCTS, 70-632: مدیریت پروژه‌ها با پراجکت 2007. این گواهی رو مایکروسافت می‌ده
  • MCTS, 70-633: مدیریت پروژه‌های سازمانی با پراجکت سرور 2007. مایکروسافت توصیه می‌کنه که داوطلبان آزمون با PMBOK هم آشنا باشن.
  • MCTS, 70-634: مدیریت پروژه و طرح با پراجکت سرور 2007. مایکروسافت به داوطلبان این آزمون هم توصیه می‌کنه که با PMBOK آشنا باشن.

در نهایت، بعضی دانشگاه‌ها هم گواهی‌هایی حرفه‌ای (غیر آکادمیک) برای مدیریت پروژه دارن. این دوره‌ها معمولا یک ساله تموم می‌شن و اعتبار گواهی هم بستگی داره به اعتبار دانشگاه. با این حال معمولا به اندازه سه گروه گواهی معرفی شده در ابتدای این مطلب اهمیت ندارن.

 

اگه از من بخواین که بهتون روندی رو پیشنهاد بدم، نظرم اینه:

  1. اول گواهی پراجکت 2007 یا اگه بهتون قد داد 2010 رو بگیرین. برای کسی که یکی دو سال کار کرده باشه فکر می‌کنم 6 ماه تا یک سال مطالعه همزمان با کار کافی باشه. وقتی این گواهی رو بگیرین، تسلط نسبتا خوبی به نرم‌افزار پراجکت پیدا می‌کنین و این برای کار ما مهم‌ترین چیزه. یادتون نره که باید در کنارش، بعدش یا قبلش پریماورا رو هم خوب یاد بگیرین.
  2. تو مرحله بعد برین سراغ PMP. اگه دو سه سال سابقه کار داشته باشین به نظرم می‌تونین با یک تا دو سال مطالعه هدفمند در کنار کار (منظورم مطالعه‌ایه که تمام وقتتون رو به خودش اختصاص نداده) به راحتی موفق بشین. اگه سابقه‌ای در حد هفت سال داشته باشین می‌تونین با شش ماه تا یک سال و نیم مطالعه هدف‌دار و حساب‌شده موفق بشین.
  3. به نظر من تو این مرحله یا قبل از مرحله 2 (بسته به زمان‌بندی‌هاتون) اگه گواهی CSM رو هم بگیرین خوبه. گرفتنش ساده‌س و به نظر من دید جدیدی بهتون می‌ده که غیر مستقیم کمکتون می‌کنه. به نظر من 3 تا 6 ماه مطالعه براش کافیه.
  4. حالا اگه خیلی اصرار دارین که تو مسیر گرفتن گواهی پیش برین، به نظر من IPMA-C و IPMA-D رو بذارین تو برنامه‌تون، چون تو ایران راحت می‌شه براش اقدام کرد. اگه مراحلی که گفته بودم رو طی کرده باشین، به نظر من تو 6 ماه تا یک سال می‌تونین برای این آزمون آماده بشین.
  5. بعد از این‌ها می‌رسیم به گواهی‌های PRINCE2. با تجربه‌هایی که تا این مرحله به دست آوردین بیشتر از 6 ماه تا یک سال برای آمادگی آزمون لازم ندارین.
  6. دیگه کم کم داره وقت بازنشستگی‌تون می‌شه!



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: دو شنبه 23 دی 1392برچسب:,
ارسال توسط محسن اسفندیاری