داده کاوی چیست

. 

 

در تمامی سازمان های خصوصی و دولتی، مراکز آموزشی، واحدهای خدماتی و تولیدی حجم بسیار زیادی از داده های مختلف وجود دارد. این داده ها اگرچه در نگاه اول مجموعه ای شلوغ و نامنظم از اعداد و متون و تصاویر به نظر می رسند ولی می توان با تکنیک های مناسب، حجم زیادی از اطلاعات مرتبط و دقیق را از دل آنها استخراج نمود. این در حالیست که در کشور ما با گسترش فن آوری های جدید اطلاعات و همچنین توسعه ی کشور در خصوص داد و ستدهای الکترونیکی، پایگاه های عظیم داده در واحدهای مختلف ایجاد شده است و بخش های مدیریتی نمی توانند از اهمیت این حجم انبوه داده ها در پشتیبانی از تصمیم های اتخاذ شده، چشم پوشی نمایند. در این میان "داده کاوی" به عنوان یک ابزار مناسب با بهره گیری از علوم آمار، مدیریت و کامپیوتر می تواند به تجزیه و تحلیل های مدیریت کمک شایگانی نماید

 

داده کاوی مجموعه ای از فنون است که به شخص امکان می دهد تا به استخراج اطلاعاتی که در انبوه داده ها پنهان شده است بپردازد. انگیزه برای گسترش داده کاوی بطور عمده از دنیای تجارت و در دهه 90 میلادی پدید آمد.

داده کاوی یعنی کشف دانش و اطلاعات معتبر پنهان در پایگاه های داده یا به بیان بهتر تجزیه و تحلیل ماشینی داده ها برای پیدا کردن الگوهای مفید و تازه و قابل استناد در پایگاه داده های بزرگ یا کوچک.

در حقیقت داده کاوی، داده های موجود را مورد تحلیل قرار می دهد تا روندهای احتمالی، ارتباط های غیر محسوس و الگوهای مخفی را از بین انبوه داده ها شناسایی کند. در داده کاوی به دنبال ایجاد مدل هایی برای تصمیم گیری می باشیم. این مدل ها رفتارهای آینده را براساس تحلیل های گذشته پیش بینی می کنند. در این فرآیند از الگوریتم های پیچیده ریاضی و آماری استفاده می شود تا داده ها تبدیل به دانش سازمان شوند.

به عنوان مثال یک شرکت اپراتور تلفن همراه را در نظر بگیرید. این شرکت بدون شک اطلاعات زیادی از مشترکان خود خواهد داشت. اطلاعاتی نظیر میزان صحبت کردن مشتری، تعداد پیامک های ارسالی و یا دریافتی، تعداد دفعات شارژ کردن سیم کارت، فاصله ی زمانی بین هر شارژ سیم کارت، خصوصیات شخصی مشتریان نظیر سن، شهر سکونت، شغل، جنسیت، وضعیت تاهل و غیره. این اطلاعات در فرمت های گوناگون و در جدول های داده ی مختلف وجود دارند (حتی میتوان برخی اطلاعات را از سازمان های دیگری خریداری کرد).

اکنون اگر بتوان در وهله ی اول به جمع آوری و یکپارچه سازی داده ها بپردازیم (که خود این مسئله به عنوان یک فاز مهم از پروژه های داده کاوی در نظر گرفته می شود)، آنگاه می توان به کمک روش ها و مدل های گوناگون آماری یا کامپیوتری به اطلاعاتی نظیر اطلاعات زیر دسترسی پیدا کنیم:

  0   خوشه بندی مشترکان بر حسب فیلدهای گوناگون مرتبط با میزان کارکردشان

  0 بررسی ارتباط بین مشترکان با یکدیگر (کدام مشترکان با کدامین مشترکان  بیشترین ارتباط را داشته اند)

   0   بررسی روند از دست دادن مشتریان و کشف علت از دست دادن مشتریان

   0    پیش بینی مشترکانی که در حال ترک سازمان می باشند

          .....

بدیهی است که با دانستن اطلاعاتی نظیر موارد یاد شده در بالا، می توان تا حد بسیار زیادی بهبود در بکارگیری شیوه های مدیریتی سازمان ایجاد نمود.

در واقع، روش های داده کاوی قدم به قدم، چگونگی اجرای یک پروژه ی تحلیل اطلاعات را برای کاربران ترسیم می کند تا به کمک دانش به دست آمده از پایگاه های داده به حل مسایل گوناگون بپردازند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: دو شنبه 1 آبان 1391برچسب:,
ارسال توسط