تفاوت های پروژه و عملیات

تفاوت پروژه و عملیات


ساخت کارخانه کاری موقت است، یعنی از زمان خاصی آغاز می شود و پس از مدتی که ممکن است بیش از انتظار نیز باشد پایان می یابد، در حالی که تولید قطعات بدنه خودرو موقت نیست و همواره به شکلِ تکراری قبل ادامه پیدا می کند. البته هر تولیدی نیز پس از مدتی متوقف می شود یا تغییرهای اساسی پیدا می کند،ولی روند تکراری آن با روندی مانند ساخت یک کارخانه قابل مقایسه نیست.
محصول مجموعه اول یک کارخانه است، کارخانه تولید قطعات بدنه خودرو که در زمانی خاص و در محلی خاص ساخته شده است. این محصول منحصر به فرد است. می توانیم تصور کنیم که آن کارخانه تخریب شود و کارخانه کاملا مشابهی در همان محل ساخته شود، ولی قطعا شرایط ساخت و نتیجه آن به خاطر گذشت زمان متفاوت خواهد بود. محصول کارخانه ای که قطعات بدنه خودرو تولید می کند، تعداد زیادی قطعه مشابه است که منحصر به فرد نیستند. البته قطعات را نیز می توان با در نظر گرفتن تفاوت هایشان منحصر به فرد در نظر گرفت، ولی این تمایز کاربرد و معنا ندارد.
کارهایی که موقت هستند و محصول منحصر به فرد ایجاد می کنند عدم قطعیت ها وپیچیدگی هایی دارند که در کارهای غیر موقت یا با محصول های غیر منحصر به فرد مانند تولید وجود ندارند. کارهای گروه دوم نیز مسایل خاص خود را دارند که در گروه اول وجود یا اهمیت ندارد. به همین خاطر مدیریت آن ها تفاوت های عمده ای دارد.
به کارهای موقتی که محصول منحصر به فرد داشته باشند پروژه  و به کارهایی که موقت نباشند یا محصول منحصر به فرد نداشته باشند عملیات  گفته می شود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: سه شنبه 7 مرداد 1393برچسب:پروژه, عملیات,تفاوت پروژه و عملیات,
ارسال توسط محسن اسفندیاری